دورية أكاديمية

برنامج في الكيمياء قائم على نظرية المرونة المعرفية وفاعليته في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام الروبوت لدى طلاب مدارس STEM.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: برنامج في الكيمياء قائم على نظرية المرونة المعرفية وفاعليته في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام الروبوت لدى طلاب مدارس STEM. (Arabic)
Alternate Title: A Chemistry Program Based on the Theory of Cognitive Flexibility and Its Effectiveness in Developing Creative Problem-Solving Skills Using Robots Among Stem School Students. (English)
المؤلفون: حسام الدين محمد م, بدرية محمد محمد ح, دعاء عبد المنعم ع
المصدر: International Journal of Learning Management Systems (IJLMS); 2023, Vol. 11 Issue 4, p23-52, 30p
Abstract (English): The aim of the current research is to develop a chemistry program based on the theory of cognitive flexibility and measure its effectiveness in developing creative problem-solving skills using robots among STEM school students. A sample of 34 male and female students represented the experimental group. To achieve this goal, problem-solving skills were tested using robots to determine the impact of the proposed program on developing creative problem-solving skills using robots. Then, the proposed program was implemented on the research sample, consisting of 34 male and female students from the second year of STEM School for the Gifted in Luxor. They represented the experimental group. Statistical analysis was conducted using SPSS software, and the results indicated the effectiveness of the chemistry program based on the theory of cognitive flexibility in developing creative problem-solving skills using robots among STEM school students. Based on these results, the researcher recommended the necessity of designing more academic programs for students excelling in science and technology, to incorporate robots into the educational process. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث الحالي إلى إعداد برنامج في الكيمياء قائم على نظرية المرونة المعرفية وقياس مدى فاعليته في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام الروبوت لدى طلاب مدارس STEM ، لدى عينة قوامها (34) طالبا وطالبة، مثلت المجموعة التجريبية، ولتحقيق هذا الهدف تم اختبار مهارات الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام الروبوت ، لتحديد أثر البرنامج المقترح في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام الروبوت ، ثم تطبيق البرنامج المقترح على عينة البحث وهم من طلاب الصف الثاني الثانوي بمدرسة المتفوقين في العلوم والتكنولوجيا بالأقصر STEM، وعددهم (34) طالب وطالبة، مثلت المجموعة التجريبية، ثم إجراء المعالجة الإحصائية ببرنامج SPSS وتوصلت النتائج إلى فاعلية برنامج الكيمياء القائم على نظرية المرونة المعرفية في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام الروبوت لدى طلاب مدارس STEM، وبناء على هذه النتائج ، أوصت الباحثة بضرورة تصميم المزيد من البرامج الأكاديمية للطلاب المتفوقين في العلوم والتكنولوجيا، لتوظيف الروبوت في العملية التعليمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Learning Management Systems (IJLMS) is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:20908466
DOI:10.21608/IJLMS.2023.283121