دورية أكاديمية

استراتيجية القمع الانفعالي كمنبئ بالشدة النفسية لدى عينة من طلاب الجامعة في المجتمع السعودي (دراسة سيكومترية).

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: استراتيجية القمع الانفعالي كمنبئ بالشدة النفسية لدى عينة من طلاب الجامعة في المجتمع السعودي (دراسة سيكومترية). (Arabic)
Alternate Title: The Strategy of Emotional Suppression as a Predictor of Psychological Distress among a Sample of University Students in Saudi Society (a Psychometric Study). (English)
المؤلفون: سميه سالم عبد الر, حنان بنت أسعد بن  
المصدر: International Journal of Learning Management Systems (IJLMS); Jul2024, Vol. 12 Issue 3, p87-102, 16p
Abstract (English): The current study aimed to investigate the predictive ability of emotional suppression in relation to psychological distress and to determine the levels of each among university students. The sample comprised 584 male and female students from Saudi universities, aged between 18 and 53 years, with a mean age of 25.76 years and a standard deviation of 5.95 years. The emotional suppression and psychological distress scales were developed by the researcher. Using a descriptive correlational-predictive approach, the study found several results, including a significant positive correlation between emotional suppression and psychological distress. Moreover, there was a predictive ability of psychological distress based on the scores of emotional suppressions in the sample. The study also revealed moderate levels of both emotional suppression and psychological distress among university students. Based on the results, several recommendations were made, emphasizing the importance of training psychological and social specialists to provide counseling that addresses students' psychological needs. Additionally, it is recommended to conduct workshops, both in-person and online, within universities to educate students on recognizing and managing psychological distress. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت البحث الحالي إلى الكشف عن القدرة التنبؤية للقمع الانفعالي بالتنبؤ بالشدة النفسية، إلى جانب التعرف على مستويات كلا منهما لدى طلاب الجامعة. وتمثلت العينة في (584) طالب وطالبة من الجامعات السعودية في الفئة الواقعة بين (18-53) سنة، وبلغ متوسط أعمارهم (25,76) سنة وانحراف معياري (5,95) سنوات، كما تم إعداد مقياسي القمع الانفعالي والشدة النفسية من قبل الباحثة وبواسطة المنهج الوصفي الارتباطي - التنبؤي توصل البحث لنتائج عدة تتمثل في : وجود ارتباط إيجابي دال بين القمع الانفعالي والشدة النفسية ، كما توجد قدرة تنبؤية بالشدة النفسية من خلال درجات القمع الانفعالي لدى العينة ، وكذلك الكشف عن وجود مستويات متوسطة من كلا من القمع الانفعالي والشدة النفسية لدى طلاب الجامعة. وقدمت عدة توصيات في ضوء النتائج أبرزها هو : ضرورة تأهيل الأخصائيين النفسيين والاجتماعيين لتقديم المشورة النفسية بما يتوافق مع احتياجات الطلاب النفسية. وكذلك إقامة الورش الحضورية داخل الجامعات وعن طريق الانترنت حول كيفية التعامل مع مظاهر الشدة النفسية وكيفية التعرف عليها والوعي بها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Learning Management Systems (IJLMS) is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:20908466
DOI:10.21608/IJLMS.2023.283121