دورية أكاديمية

جماليَّات الأسلوب في ديِوان (حَفْلَة أَرقٍ) لعائشة النويمي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: جماليَّات الأسلوب في ديِوان (حَفْلَة أَرقٍ) لعائشة النويمي. (Arabic)
Alternate Title: Aesthetics of Style in the Poetical Collection of “Insomnia Party” by Aisha Al-Nowaimi. (English)
المؤلفون: أسماء عبد الله عب
المصدر: Arts for Linguistic & Literary Studies; Jun2024, Vol. 6 Issue 2, p417-447, 31p
Abstract (English): This study delves into the stylistic aesthetics present in the poetry collection "Insomnia Party" by Aisha Al-Nowaimi. Comprising an introduction, preface, two main sections, and findings, the research aims to elucidate the aesthetic framework underpinning the analyzed work. The introduction lays the groundwork by defining key aesthetic concepts guiding the study. The initial section explores linguistic-stylistic elements such as linguistic formation, stylistic structures, and interrelation forms. The subsequent section delves into the aesthetics of significance, examining the relationship between composition and imagery, while addressing themes like negation, repetition, poetic vision, feminist perspective, and pictorial structure. Employing a stylistic approach for analysis, the research uncovers several insights. For instance, it observes that the collection's title paradox permeates its poetic discourse, indicating the poet's intention to employ a dialogic language devoid of excessive lyricism, thus emphasizing textual specificity. Furthermore, the poet's innovative use of dissonance, paradox, and symbolic intensity challenges traditional connotations within the poetic domain. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يسعى هذا البحث إلى تتبع جماليَّات الأسلوب في ديوان (حفلة أرق) لعائشة النويمي؛ ويتكون من مقدمةٍ وتمهيد ومبحثين ونتائج، اهتم التمهيد بتوضيح المصطلحات الجمالية التي انطلق منها لدراسة والتحليل، وتطرق المبحث الأول إلى الجماليَّات اللغوية الأسلوبية، ويتطرق إلى التشكيل اللغوي، والبنى الأسلوبية وأشكال التعالق. أما المبحث الثاني فقد تطرق إلى جماليَّات الدلالة بين التركيب والتصوير، ويناقش جماليَّات السلب والإثبات، والتكرار، والرؤية الشعرية والموقف النسوي، وجماليَّات البنية التصويرية. وقد اعتمد على المنهج الأسلوبي أداة للمقاربة والتحليل، وتوصل إلى جملة من النتائج، منها: أن مفارقة العنوان قد سيطرتْ على نسيج الخطاب الشعري في الدّيوانِ كلّهِ، وقد عمدت الشاعرة إلى اتباع لغةٍ حواريةٍ تخلصت فيها من الغنائية المفرطة؛ لتجعل خطابها ينماز بخصوصية نصية، كما عمدت إلى التجديد باتباع التنافر والمفارقة، واستدعت دلالاتٍ تراثيةً، كما عمدت إلى التكثيف الرمزي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arts for Linguistic & Literary Studies is the property of Thamar University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27075508
DOI:10.53286/arts.v6i2.1953