دورية أكاديمية

مفهوم البلاغة عند العلماء العرب من القرن الثالث إلى الثامن الهجريين: دراسة تحليلية نقدية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مفهوم البلاغة عند العلماء العرب من القرن الثالث إلى الثامن الهجريين: دراسة تحليلية نقدية. (Arabic)
Alternate Title: The Concept of Rhetoric Among Arab Scholars from the Third to the Eighth Century AH: A Critical Analytical Study. (English)
المؤلفون: محمد بن يحيى آل عž
المصدر: Arts for Linguistic & Literary Studies; Jun2024, Vol. 6 Issue 2, p494-510, 17p
Abstract (English): The objective of this research is to track the evolution of the concept of rhetoric among Arabic scholars spanning from Al-Jahiz to Al-Qazwini, highlighting its growth and transformation across historical epochs influenced by various factors such as aesthetic preferences, philosophical ideologies, logical frameworks, and linguistic nuances. Through an analysis of critical readings and interpretations, the study illuminates the intellectual frameworks underpinning these transformations. Furthermore, it explores the cognitive foundations shaping the understanding and significance of rhetoric within its disciplinary context. The research segments its analysis by focusing on key figures in Arabic rhetoric, including Al-Jahiz, Al-Mubarrad, Al-Rummani, Al-Askari, Abd al-Qahir al-Jurjani, Fakhr Al-Din Al-Razi, Al-Sakaki, and Al-Qazwini, whose contributions played pivotal roles in shaping the discourse surrounding rhetoric. The findings reveal a spectrum of interpretations, from an initial association with brevity to more nuanced conceptions involving the fusion of influence and pleasure, communicative dynamics, and contextual adaptability. Notably, AlQazwini's definition emphasizing the alignment of speech with situational demands became particularly influential, enduring as a standard in rhetorical teachings well into the thirteenth century AH. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى تتبع مفهوم البلاغة عند علماء البلاغة العربية منذ الجاحظ حتى القزويني، وما تعرض له هذا المفهوم من النضج والتطور عبر مراحل تاريخية تداخلت فيها مؤثرات مختلفة؛ ذوقية وفلسفية ومنطقية وكلامية، كان لها الأثر الكبير في تحولات المفهوم واختلاف مدلولاته، وقد وقفت على هذه التحولات برصد جملة من الملاحظات القرائية والنقدية لذلك المفهوم، والرؤى الفكرية التي قامت عليها تلك المفاهيم، وبيان مرتكزاتها المعرفية، والنظر في انضباط المفهوم ودلالته عن مضمونه، واستيعابه لمعاني البلاغة. وقد تم تقسيم مباحث الدراسة باختيار مجموعة من علماء البلاغة، أو الذين ألفوا فيها من أهل اللغة، من الذين كان لاهتمامهم في بيان مفهوم البلاغة الصدى الأكبر في تاريخ البلاغة العربية، وهم (الجاحظ، المبرد، الرماني، العسكري، عبد القاهر الجرجاني، فخر الدين الرازي، السكاكي، القزويني)، وتوصل إلى أن مفهوم البلاغة قد ارتبط في بداياته بفكرة الإيجاز، وارتبط مفهوم البلاغة عند الجاحظ والرماني وتابعهما العسكري بالجمع بين التأثير والإمتاع، ولم يَحدّ عبد القاهر الجرجاني البلاغة بمفهوم موجز جامع شامل، وتقوم رؤية فخر الدين الرازي لمفهوم البلاغة على الوظيفة الإبلاغية بين المرسل والمتلقي، وجاء تعريفا السكاكي والقزويني، وفق ما تقتضيه التعريفات، وأضحى تعريف القزويني للبلاغة المصاحب لفكرة مطابقة الكلام لمقتضى الحال هو التعريف المعتمد في الدرس البلاغي بعده حتى بدايات القرن الثالث عشر الهجري. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arts for Linguistic & Literary Studies is the property of Thamar University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27075508
DOI:10.53286/arts.v6i2.1956