دورية أكاديمية

"قياس اثر الحوسبة السحابية وسلسلة الكتل على جودة التقارير المالية في االسواق المالية المدرجة في المملكة العربية السعودية ": (بحث تخرج للحصول على درجة الماجستير في تخصص المحاسبة المهنية)

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: "قياس اثر الحوسبة السحابية وسلسلة الكتل على جودة التقارير المالية في االسواق المالية المدرجة في المملكة العربية السعودية ": (بحث تخرج للحصول على درجة الماجستير في تخصص المحاسبة المهنية) (Arabic)
Alternate Title: "Measuring the Impact of Cloud Computing and Blockchain on the Quality of Financial Reports in the Listed Financial Markets in Saudi Arabia". (English)
المؤلفون: إيالف سعيد متعب آل كردم, الدكتورة هدى إبراهيم السيد
المصدر: Arab Journal for Scientific Publishing; Jun2024, Vol. 7 Issue 68, p123-139, 17p
Abstract (English): This study evaluates the impact of cloud computing and blockchain technologies on financial performance and accounting information quality in companies. Blockchain ensures data security and prevents manipulation, while cloud computing provides additional data protection through enhanced storage capabilities. Surveys were utilized to analyze the relationship between these technologies and financial report quality, showing a strong correlation between cloud computing and improved financial reporting and accounting information. The research stresses the importance of adopting cloud accounting applications to boost performance and enhance financial information quality. Recommendations include providing high-quality data centers, raising awareness of cloud accounting benefits, and training accountants in technology use. The study concludes that a cloud-based approach significantly enhances financial report quality by offering accurate, reliable, and comparable reports. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): البحث يستهدف تقييم تأثير التكنولوجيا الحديثة، وتحديداً الحوسبة السحابية وتكنولوجيا سلسلة الكتل، على األداء المالي وجودة المعلومات المحاسبية في الشركات. تركز سلسلة الكتل على توفير أنظمة تضمن أمان بيانات المحاسبة وحمايتها من التالعب، بينما تعمل الحوسبة السحابية على توفير طاقة تخزين إضافية لحماية هذه البيانات من الضياع. يشتمل البحث على استخدام االستبيانات لتحليل العالقة بين استخدام هذه التكنولوجيات وجودة التقارير المالية، وذلك من خالل توزيع االستبيانات لتحليل المتغي ارت البحثية وإظهار التأثير واالرتباط باستخدام مجموعة من األساليب اإلحصائية المناسبة. يشير ذلك إلى وجود عالقة ت اربطية قوية وإحصائياً معتبرة بين الحوسبة السحابية وتحسين جودة التقارير المالية والمعلومات المحاسبية. إضافة إلى ذلك، توصل البحث إلى أهمية تشجيع الشركات على تبني تطبيقات المحاسبة السحابية لتعزيز األداء وجودة المعلومات المالية. من بين التوصيات الرئيسية، أكد البحث على الحاجة لتوفير ماركز بيانات عالية الجودة لدعم االستثمار في المحاسبة السحابية، ورفع الوعي بأهمية وفوائد استخدام بارمج المحاسبة السحابية في الوحدات المحاسبية المختلفة. كما أوصى بضرورة تدريب المحاسبين على استخدام التكنولوجيا وتطوير مها ارتهم التكنولوجية. البحث يخلص إلى أن تنفيذ نهج مبني على الحوسبة السحابية يمكن أن يسهم بشكل ملموس في تحسين جودة التقارير المالية، من خالل توفير تقارير دقيقة، موثوقة وسهلة المقارنة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab Journal for Scientific Publishing is the property of Research & Development of Human Recourses Center (REMAH) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index