دورية أكاديمية

كفايات التع لُّم اإللكتروني ودرجة توافرها لدى أعضاء هيئة التدريس بالسنة التحضيرية للطالب بجامعة الملك سعود"

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: كفايات التع لُّم اإللكتروني ودرجة توافرها لدى أعضاء هيئة التدريس بالسنة التحضيرية للطالب بجامعة الملك سعود" (Arabic)
Alternate Title: "E-learning Competencies and the Degree of their Availability among Faculty Members in the Preparatory year for Students at King Saud University". (English)
المؤلفون: هادي بن محمد نايف السبيعي
المصدر: Arab Journal for Scientific Publishing; Jun2024, Vol. 7 Issue 68, p302-321, 20p
Abstract (English): This study aimed to identify e-learning competencies and the degree of their availability among faculty members in the preparatory year for students at King Saud University. The study followed the descriptive approach, and the study population consisted of all faculty members in the preparatory year at King Saud University, numbering (98) members, and the questionnaire was used as a tool. To collect data, the study concluded with several results, the most important of which are that e-learning competencies are available among faculty members in the preparatory year for students at King Saud University from their point of view in the axis of e-learning culture competencies, in the axis of computer use competencies, in the axis of using networks and the Internet, and in the axis of design competencies. And the dissemination of electronic courses to a high degree. The study recommended the necessity of holding specialized training courses for faculty members in the field of e-learning techniques on an ongoing basis to overcome the lack of e-learning competencies and keep pace with the rapid development in this field. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ارسة إلى التعرف على كفايات التع لُّم اإللكتروني ودرجة توافرها لدى أعضاء هيئة التدريس بالسنة التحضيرية للطالب بجامعة الملك سعود، وقد اتبعت الد ارسة المنهج الوصفي، وتألف مجتمع الد ارسة من جميع أعضاء هيئة التدريس بالسنة التحضيرية بجامعة الملك سعود وعددهم (98) عضواً، واستخدمت االستبانة كأداة لجمع البيانات، وقد خلصت الد ارسة إلى جملة من النتائج أهمها: تتوفر كفايات التع لُّم اإللكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بالسنة التحضيرية للطالب بجامعة الملك سعود من وجهة نظرهم في محور كفايات ثقافة التع لُّم اإللكتروني وفي محور كفايات استخدام الحاسب اآللي وفي محور استخدام الشبكات واإلنترنت وفي محور كفايات تصميم ونشر المقر ارت اإللكترونية بدرجة عالية. وقد أوصت الد ارسة بضرورة إقامة دوارت تدريبية متخصصة ألعضاء هيئة التدريس في مجال تقنيات التع لُّم اإللكتروني بصفة مستمرة للتغلب على نقص كفايات التع لُّم اإللكتروني ومسايرة التطور السريع في هذا المجال. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab Journal for Scientific Publishing is the property of Research & Development of Human Recourses Center (REMAH) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27082806
DOI:10.36571/ajsp6812