دورية أكاديمية

مقارنة بين معلمي التربية الإسلامية ومعلمي الرياضيات في درجة استخدامهم لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات في ضوء درجة توافرها في مدارس المرحلة الأساسية الحكومية التابعة لمديرية عمان الثانية في الأردن.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مقارنة بين معلمي التربية الإسلامية ومعلمي الرياضيات في درجة استخدامهم لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات في ضوء درجة توافرها في مدارس المرحلة الأساسية الحكومية التابعة لمديرية عمان الثانية في الأردن. (Arabic)
Alternate Title: A Comparison between Islamic Education Teachers and Mathematics Teachers in the Degree of Using Information and Communication Technology in light of its Availability in Amman Second Directorate Public Basic Schools in Jordan (English)
المؤلفون: لطيفة, رائد فخري أبو, عيسى, وشاهيناز عبد الرحمن
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2013, Vol. 40 Issue 2, p1640-1652, 13p
مصطلحات موضوعية: MUSLIM educators, MATHEMATICS teachers, INFORMATION & communication technologies, EDUCATIONAL technology research, ATTITUDES toward technology
Abstract (English): This study aimed at comparing between Islamic Education teachers and Mathematics teachers in the degree of using (ICT) in light of its availability in the public Basic Schools in Jordan. The study sample consisted of (209) teachers. (113) of them were an Islamic Education teachers, and (96) of them were a Mathematics teachers. To achieve the objectives of the study a questionnaire of (25) items in two areas was constructed: the availability degree of (ICT), and the degree of using (ICT). After data collection and Analysis. The results showed that (ICT) was available in not-enough degree. And teachers don't use (ICT) in their teaching, as well as study results showed no statistically significant differences between the means in using (ICT) due to the Qualification and specialization. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى المقارنة بين معلمي التربية الإسلامية ومعلمي الرياضيات في درجة استخدامهم لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات، في ضوء درجة توافرها. تكونت عينة الدراسة من (209) معلمين منهم (113) معلم ا للتربية الإسلامية، و(96 ) معلم ا للرياضيات، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة تكونت من مجالين: درجة توافر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، ودرجة استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، وتكون كل منهما في صورته النهائية من (25) فقرة، وبعد جمع البيانات وتحليلها، تم التوصل إلى النتائج الآتية: إن تكنولوجيا المعلومات والاتصالات متوافرة بدرجة غير كافية، ولا يستخدم معلمو التربية الإسلامية والرياضيات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التدريس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجة استخدام المعلمين للتكنولوجيا تعزى لمتغير المؤهل العلمي [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index