دورية أكاديمية

دور المتاحف الأثرية الأردنية في جذب السياحة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور المتاحف الأثرية الأردنية في جذب السياحة. (Arabic)
Alternate Title: The Role of Jordanian Archaeological Museums in as Tourism Attracting (English)
المؤلفون: رواشده, أكرم عاطف
المصدر: Dirasat: Human & Social Sciences; 2014, Vol. 41 Issue 3, p576-588, 13p
مصطلحات موضوعية: ARCHAEOLOGICAL museums & collections, TOURISM, TOURIST attractions, HISTORICAL museums, INTERNATIONAL visitors, TOURISM research
مصطلحات جغرافية: JORDAN
Abstract (English): This study aims of investigating the role of Jordanian archeological museums in attracting tourists and explaining their perceptions about this role in four museums: Jordan Archaeological Museum in Amman, the Archaeological Museum of Madaba, the Archaeological Museum of Umm Qais in Irbid, and the archaeological Museum of Jerash. The study involved a distribution of a questionnaire to a sample of foreign visitors to these museums (130 visitors). These questionnaires were analyzed by using the statistical package for social science (SPSS) to extract the frequencies, and means. It was concluded that museums in Jordan are not considered as a tourist attraction in itself, but as part of the tourism industry as a whole. The location of the museum played a key role in attracting visitors, in which tourist guides would lead to them instead of being included in tourism programs sold for tourists before their visit. The study also found that there is a lack of visitors statistic studies related to museums, so addition to that further development and caring are needed. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة إلى بيان دور متاحف الآثار الأردنية كعامل جذب سياحي، والتعرف إلى آراء الزوار وانطباعاتهم عن هذا الدور من خلال استطلاع آراء عينة من الزوار لعدد من المتاحف وهي: متحف الآثار الأردني في جبل القلعة، ومتحفآثار مأدبا، ومتحف أم قيس الأثري في محافظة اربد، ومتحف آثار جرش. وقد اعتمدت الدراسة على استبانة وزعت علىعينة من زوار هذه المتاحف شملت 130 زائراً من الزوار الأجانب، ثم تم تحليل هذه الاستبانات باستخدام برنامج التحليل الإحصائي (SPSS) لاستخراج التكرارت والمتوسطات الحسابية. وبينت الدراسة أن المتاحف الأردنية لا تعد عنصر جذب سياحي بحد ذاتها وٕانما هي جزء متمم لمقومات السياحة الثقافية والتراثية، كما أن موقع المتحف يلعب دورا أساسيا في جذب الزوار من خلال توجيه الدليل لهم وليس من خلال تضمين هذه المتاحف في البرامج السياحية الموجهة للسائح قبل قدومه إلى الأردن. وقد بينت الدراسة أيضا أن ثمة ضعفا في الإحصاءات الخاصة بزوار المتاحف كماً ونوعاً، ممايستوجب مزيدا من الاهتمام بها وتطويرها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Human & Social Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index