دورية أكاديمية

"فاعلية برنامج لتعليم المهارات الحركية الأساسية على القدرات الإدراكية الحركية للأطفال المعاقين ذهنياً "القابلين للتدريب".

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: "فاعلية برنامج لتعليم المهارات الحركية الأساسية على القدرات الإدراكية الحركية للأطفال المعاقين ذهنياً "القابلين للتدريب". (Arabic)
Alternate Title: The Effectiveness of Teaching Fundamental Motor Skills Program on Perceptual Motor Abilities of Trainable Intillectual Disabled Children (English)
المؤلفون: موسى, مهند جبران, حلاوة, رامي صالح, هنداوي, عمر سليمان
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2014, Vol. 41 Issue 2, p761-781, 21p
Abstract (English): The aim of this study was to examine the effectiveness of teaching fundamental Motor skills program on Perceptual Motor abilities of trainable Intillectual Disabled children, the relationship between the selected of motor skills level and the level of Perceptual motor abilities of trainable Intillectual Disabled children. The study sample has consisted of (20) trainable Intillectual Disabled children aged between (8-11). The children have been categorized into two similar and equal groups as of IQ and age. They have been chosen via the deliberate approach where their IQ rate was between (40-55) degree. The researchers have approached the experimental approach because it suites the aim and the nature of the study. The researchers have used the pre and post-exams after the verification of their scientific coefficients as of validity and solidity. To answer the questions of the study, the researchers have used the arithmetic means, standard deviations, (t) test and correlation cofficient. The results have shown a positive effect of the teaching program regarding the fundamental motor skills and the Perceptual motor abilities of the study sample as well as significant differences between the experimental and control group in post-measurement for the benefit of experimental group. The results have also shown a positive correlation relation between the learning of command control skill, balance skill and the Perceptual motor abilities of this category of Intillectual Disabled. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى تعرف فاعلية برنامج لتعليم المهارات الحركية الأساسية على القدرات الإدراكية الحركية للأطفال المعاقين ذهنياً القابلين للتدريب، وٕالى العلاقة بين مستوى المهارات الحركية الأساسية وبين مستوى القدرات الإدراكية الحركية لدى الأطفال المعاقين ذهنياً القابلين للتدريب. تكونت عينة الدراسة من (20) طفلاً معاقاً ذهنياً من فئة القابلين للتدريب تراوحت أعمارهم بين (8-11) عاماً ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين ومتساويتين من حيث درجة الذكاء والعمر الزمني وتم اختيارهم بالطريقة العمدية، وقد تراوحت درجة ذكائهم بين (40-55) درجة. استخدم الباحثون المنهج التجريبي نظرا لملاءمته لطبيعة الدراسة وأهدافها. واستخدمت القياسات القبلية والبعدية على عينة الدراسة بعد التحقق من المعاملات العلمية لها. والعلاقات الارتباطية. (t) وللإجابة عن تساؤلات الدراسة، فقد استخدمت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود أثر إيجابي للبرنامج التعليمي على مستوى المهارات الحركية الأساسية، والقدرات الإدراكية الحركية لدى عينة الدراسة، وكذلك وجود فروقات معنوية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي ولصالح المجموعة التجريبية، وأظهرت كذلك النتائج وجود علاقة ارتباط إيجابية بين تعلم مهارات التحكم والسيطرة ومهارة التوازن، وبين القدرات الإدراكية الحركية لدى هذه الفئة من المعاقين ذهنياً، وتوصي الدراسة بضرورة التركيز على مهارات التحكم والسيطرة والتوازن في دروس التربية الرياضية للمعاقين ذهنياً لما لها من أثر إيجابي على تطوير القدرات التوافقية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index