دورية أكاديمية

الإعلان البريدي في الأردن بين الواقع والم...

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الإعلان البريدي في الأردن بين الواقع والم... (Arabic)
Alternate Title: Postal Advertising in Jordan between Reality and Expectations. (English)
المؤلفون: خصاونة, إبراهيم فؤاد
المصدر: Arab Journal for the Humanities; Winter2013, Vol. 31 Issue 121, p121-264, 58p
Abstract (English): This study addresses the role of advertising mailing in the Jordanian market as a dynamic advertising medium that can be invested in marketing activities. This is done to find out how to accept the Jordanian market for this type of advertising and because it contributes to other types of ads in the service of the consumer and merchant alike. The study aims to determine the extent of the effect that this type of advertising has on consumers' purchasing decisions, and how local companies can take advantage of this method in order to help with the increasing of sales. The researcher used the curriculum survey in his study that was applied to the city of Amman Consumers, Dealers and Traders. He developed four hypotheses to the two questionnaires, one for the consumer, and another for the dealer. A random selection of 600 consumers have been given questionnaires. 528 out of the 600 consumers returned their questionnaires and the field study is based on 500 of those who responded to the questions. The study will be based on (200) dealers. The approach has been to rely on descriptive statistics for the purposes of scheduling results of the study, so easy to understand and interpret. Conclusions were reached and recommendations made to contribute to the service of this marketing activity. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تتناول الدراسة دور الإعلان البريدي في السوق الأردنية باعتباره وسيلة إعلانية حيوية يمكن استثمارها في النشاطات التسويقية؛ وذلك لمعرفة مدى تقبل السوق الأردنية لهذا النوع من الإعلانات، ولكونه يسهم مع بقية أنواع الإعلانات في خدمة المستهلك والتاجر على حد سواء. تهدف الدراسة إلى معرفة مدى ما يمكن أن يؤثر هذا النوع من الإعلانات، على قرارات المستهلكين الشرائية، وكيف يمكن للشركات المحلية الاستفادة من هذه الوسيلة في تطوير عملها بما يساعدها على زيادة مبيعاتها. وقد استخدم الباحث المنهج المسحي (survey) في دراسته التي طبقت على مدينة عمان بمستهلكيها وتجارها؛ حيث وضعت أربعة فروض إلى جانب استبانتين: إحداهما للمستهلك، والأخرى للتاجر،باختيار عينة عشوائية مكونة من (600) مستهلك وزعت عليهم الاستبانات، وقد أعيدت (528) استبانة فقط من أصل (600)، وتم استبعاد (28) استبانة لم تستوف البيانات المطلوبة، والدراسة الميدانية ستكون على أساس (500) مستهلك؛ حيث يتم استخراج النسب المئوية على هذا الأساس. أما استبانة التاجر فقد وجهت إلى (250) تاجراً، وقد تمت الإجابة عن (217) استبانة فقط؛ أي أن بقية المستهلكين المستطلعة آراؤهم لم يعيدوا الاستبانات، وتم استبعاد (17) استبانة؛ لأن بيانات المستهلكين لم تكن كافية، والدراسة ستكون على أساس (200) تاجر، وسيتم استخراج النسب المئوية على هذا الأساس كذلك. تم الاعتماد على منهج الإحصاء الوصفي لغايات تفريغ نتائج الدراسة وجدولتها، حتى يسهل فهمها وتفسيرها. وتم التوصل إلى نتائج، ووضعت توصيات لعلها تسهم في خدمة هذا النشاط التسويقي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab Journal for the Humanities is the property of Kuwait University, Academic Publication Council and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Supplemental Index
الوصف
تدمد:10269576
DOI:10.34120/ajh.v31i121.2345