دورية أكاديمية

الاست ا رتيجيات التسويقية لخدمات المكتبا...

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الاست ا رتيجيات التسويقية لخدمات المكتبا... (Arabic)
Alternate Title: Marketing Strategies for Libraries and Information Services and products: an evaluation study for the Egyptian Universities’ Central Libraries. (English)
المؤلفون: رضوى محمد محمد حميده, أ.د. شريف كامل شاهين, د.سحر حسنين ربيع
المصدر: Cybrarians Journal; Sep2019, Issue 55, p1-14, 14p
Abstract (English): The marketing strategies are considered to be one of the most important sources to depend on while developing the information services introduced by the central libraries at the Egyptian universities, Due to their magnificent effects on the development of the services introduced by libraries, the developed countries have markedly shown its keen interest in those strategies. This study aims at promoting the concept of marketing strategies amongst the staff members of the universities’ libraries as a key element which is not less important than the other libraries’ activities, The study also aims at examining the features of that concept and its main functions besides working on, continually, developing and modernizing those strategies in a way that helps the user of the library system to interact with such element. That would help meet the user’s needs and requirements related to the introduced information services . Providing an integrated future vision about how to develop the services and information introduced by the libraries comes as one of the study objectives, which also include working on establishing and opening up new prospects for those libraries to emerge offering the best quality and the lowest cost for the user . The study applies the survey methodology using a group of tools to collect data represented in a check-list that contains the important elements used in evaluating the marketing strategies of information services introduced by the central libraries at the Egyptian universities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تعد الاست ا رتيجيات التسويقية بالمكتبات المركزية بالجامعات المصرية أحد أهم المصادر التي يتم الاعتماد في تطوير خدمات المعلومات ومنتاجاتها، وأظهرت الدول المتقدمة الاهتمام الملحوظ والبالغ بالاست ا رتيجيات التسويقية لما له من أثر كبير في تطوير الخدمات المكتبية المقدمة ، وتهدف الد ا رسة لإرساء مفهوم الاست ا رتيجيات التسويقية لدى القائمين بالعمل بالمكتبات الجامعية كعنصر أساسي لا يقل أهمية عن مختلف أنشطة المكتبة ود ا رسة خصائصه ووظائفه الأساسية والعمل على تنمية وتحديث هذه الاست ا رتيجيات التسويقية بصفه مستمرة وبشكل يساهم في تفاعل المستفيد معه لتلبية احتياجاته ومتطلباته من خدمات المعلومات، ولإعطاء رؤية مستقبلية متكاملة لكيفية تطوير خدمات المكتبات والمعلومات المقدمة، والعمل على إنشاء وفتح آفاق جديدة من هذه المكتبات بأعلى جودة ممكنة وبأقل تكلفة للمستفيدين. وتعتمد الد ا رسة على المنهج المسحي وباستخدام مجموعة من الأدوات لجمع البيانات تتمثل في قائمة م ا رجعة تشمل أهم العناصر التي تقيم من خلالها الاست ا رتيجيات التسويقية لخدمات المعلومات ومنتجاتها بالمكتبات المركزية للجامعات في مصر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Cybrarians Journal is the property of Cybrarians Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Supplemental Index