ملخص البحــــــــث: علم التسويق من العلوم الحديثة، التي دخلت في کل المجالات الربحية وغير الربحية، وعلى جميع المستويات الفردية والجماعية، وقد تناول البحث هذا العلم في ضوء القرآن الکريم من جميع جوانبه، وتحدث عن أهدافه وأهميته في ضوء القرآن الکريم. وتحدث أيضا على البيئة التسويقية، الداخلية منها والخارجية، وحديث القرآن الکريم عن أهمية البيئة فى التسويق. کما تناول البحث حديث القرآن الکريم عن تسويق الأفکار، وعن الفرصة التسويقية، وولاء المستهلک، من خلال ما جاء في سورة عبس. Abstract: Marketing science is one of the modern sciences, which has entered into all areas of profit and non-profitability, At all individual and collective levels, the research dealt with this science in the light of the Holy Qur’an in all its aspects, and talked about its objectives and importance in the light of the Holy Qur’an. He also spoke about the marketing environment, both internal and external, and the hadith of the Noble Qur’an about the importance of the environment over marketing. The research also dealt with the hadith of the Noble Qur’an about marketing ideas, marketing opportunity, and consumer loyalty, through what was mentioned in Surat Abs.