مورد إلكتروني

Communicative competencies anchored longitudinally - the curriculum 'personal and professional development' in the model study programme in undergraduate medical education at the University of Witten/Herdecke

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: Communicative competencies anchored longitudinally - the curriculum 'personal and professional development' in the model study programme in undergraduate medical education at the University of Witten/Herdecke
عناروين إضافية: Kommunikative Kompetenzen longitudinal verankert - der Themenschwerpunkt 'Berufliche Persönlichkeitsentwicklung' im Modellstudiengang Medizin an der Universität Witten/Herdecke
المصدر: GMS Journal for Medical Education; VOL: 38; DOC57 /20210315/
بيانات النشر: German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf 2021-03-15
تفاصيل مُضافة: Kiessling, C
Mennigen, F
Schulte, H
Schwarz, L
Lutz, G
نوع الوثيقة: Electronic Resource
مستخلص: Background: In October 2018, the University of Witten/Herdecke (UW/H) launched the new reformed medical education programme called Medicine 2018+. A major innovation compared to the existing model programme was the introduction of thematic focuses. A longitudinal communication skills curriculum was integrated into the new thematic focus "professional and personal development - inner work" (IAP). With the start of the new programme, the IAP curriculum has been built step-by-step over time, i.e. the first four semesters have already been implemented, the following semesters are being planned.Project description: IAP aims to provide students with patient-centred medicine. Five areas of competence were defined: Doctor-patient communication, team competence, staying healthy, my paths to becoming a doctor, medicine and society. The focus of this article is on the communication curriculum. The first year of study focusses on the training of basic communication skills. In the 2nd year of study, students practice these basic skills in small groups with simulated patients (SP), whereby the emphasis in the 3rd semester is on history taking and in the 4th semester is on sharing information. In the 3rd semester, students complete a communication station in an OSCE. From the 5th semester onwards, the focus of training is on the consolidation of basic and advanced communication skills, which can be applied in clinical clerkships, and the reflection of clinical experiences. Key didactic elements are, in addition to teaching the theoretical basics, experience-based small group work with and without SP, feedback and reflection. The evaluation of the summer semester 2020 showed high agreement ratings of the students regarding the overall satisfaction with the individual courses (83-100% agreement).Discussion: The introduction of IAP has been very positively received by the students. Challenges are the adequate handling of the increasing student workload when planning new courses, the
Hintergrund: Im Oktober 2018 startete die Universität Witten/Herdecke (UW/H) mit dem neuen Modellstudiengang Medizin 2018+. Eine wesentliche Neuerung im Vergleich zum bestehenden Modellstudiengang war die Einführung von Themenschwerpunkten. In den neuen Themenschwerpunkt "Berufliche Persönlichkeitsentwicklung - Innere Arbeit" (IAP) wurde das longitudinale Kommunikations-Curriculum integriert. Mit dem Start des neuen Modellstudiengangs wächst das IAP-Curriculum auf, d.h. die ersten vier Semester wurden bereits durchgeführt, die weiteren Semester sind in Planung.Projektbeschreibung: IAP hat zum Ziel, den Studierenden eine patient*innenzentrierte Medizin zu vermitteln. Fünf Kompetenzbereiche wurden definiert: Arzt*in-Patient*in Kommunikation, Teamkompetenz, Gesund bleiben!, Meine Wege hin zum Arzt/zur Ärztin sowie Medizin und Gesellschaft. Der Schwerpunkt des Artikels liegt auf der Darstellung des Kommunikations-Curriculums. Im ersten Studienjahr werden kommunikative Basiskompetenzen vermittelt. Im 2. Studienjahr üben die Studierenden diese Basiskompetenzen in kleinen Gruppen mit Simulationspatient*innen (SP), wobei im 3. Semester der Schwerpunkt auf der Anamnese und im 4. Semester auf der Weitergabe von Informationen liegt. Im 3. Semester durchlaufen die Studierenden eine Kommunikationsstation in einem OSCE. Ab dem 5. Semester liegt der Unterrichtsfokus auf der Vertiefung von Themen in Anlehnung an klinische Blöcke und der Reflexion klinischer Erfahrungen. Zentrale didaktische Elemente sind neben der Vermittlung der theoretischen Grundlagen die erfahrungsbasierte Kleingruppenarbeit mit und ohne SP, Feedback und Reflektion. Die bisherige Evaluation des Sommersemesters 2020 zeigt hohe Zustimmungswerte der Studierenden hinsichtlich der Gesamtzufriedenheit mit den einzelnen Veranstaltungen (83-100% Zustimmung).Diskussion: Die Einführung von IAP ist von den Studierenden sehr positiv aufgenommen worden. Herausforderungen stellen der angemessene Umgang mit dem zunehmenden Wo
مصطلحات الفهرس: communicative competencies, communication skills, longitudinal curriculum, simulated patients, Witten/Herdecke University, Kommunikative Kompetenze, longitudinales Curriculum, Simulationspatienten, Universität Witten/Herdecke, ddc: 610, article
URL: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0183-zma0014535
http://www.egms.de/en/journals/zma/2021-38/zma001453.shtml
Accreditation Council for Graduate Medical Education (ACGME). Outcome Project. Chicago, Il: ACGME; 2003. Zugänglich unter/available from: http://www.ecfmg.org/echo/acgme-core-competencies.html
Bachmann C, Kiessling C, Härtl A, Haak R. Communication in Health Professions: A European consensus on inter- and multi-professional learning objectives in German. GMS J Med Educ. 2016;33(2):Doc23. DOI: 10.3205/zma001022
Bachmann C, Abramovitch H, Barbu CG, Cavaco AM, Elorza RD, Haak R, Loureiro E, Ratajska A, Silverman J, Winterburn S, Rosenbaum M. A European consensus on learning objectives for a core communication curriculum in health care professions. Patient Educ Couns. 2013;93(1):18-26. DOI: 10.1016/j.pec.2012.10.016
Bachmann C, Hölzer H, Dieterich A, Fabry G, Langewitz W, Lauber H, Ortwein H, Pruskil S, Schubert S, Sennekamp M, Simmenroth-Nayda A, Silbernagel W, Scheffer S, Kiessling C. Longitudinales, bologna-kompatibles Modell-Curriculum "Kommunikative und Soziale Kompetenzen": Ergebnisse eines interdisziplinären Workshops deutschsprachiger medizinischer Fakultäten. GMS Z Med Ausbild. 2009;26(4):Doc38. DOI: 10.3205/zma000631
Beck RS, Daughtridge R, Sloane PD. Physician-patient communication in the primary care office: a systematic review. J Am Board Fam Pract. 2002;15(1):25-38.
Bergner TM. Burnout bei Ärzten. Stuttgart: Schattauer; 2010.
Butzlaff M, Hofmann M. Der Modellstudiengang Medizin an der Universität Witten/Herdecke - auf dem Weg zur lebenslang lernfähigen Arztpersönlichkeit. In: Fuhrmann M, Güdler J, Kohler J, Pohlenz P, Schmidt U, editors. Handbuch Qualität in Studium und Lehre. Stuttgart: Raabe Fachverlag für Wissenschaftsinformation; 2014. p.E 8.20. Zugänglich unter/available from: https://www.hqsl-bibliothek.de/de/handbuch
Cruess RL, Cruess SR, Boudreau JD, Snell L, Steinert Y. A Schematic Representation of the Professional Identity Formation and Socialization of Medical Students and Residents: A Guide for Medical Educators. Acad Med. 2015;90(6):718-725. DOI: 10.1097/ACM.0000000000000700
Deci EL, Ryan RM. The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychol Inquiry. 2000;11(4):227-268. DOI: 10.1207/S15327965PLI1104_01
Franke L, Lorenz H. Der marktgerechte Patient [Film]. Zugänglich unter/available from: http://der-marktgerechte-patient.org/index.php/de
Frost K, EdelhäuserF, HofmannM, Tauschel D, Lutz G. History and development of medical studies at the University of Witten/Herdecke- an example of "continuous reform". GMS J Med Educ. 2019;36(5):Doc61. DOI: 10.3205/zma001269
General Medical Council. Outcomes for graduates 2018. London: General Medical Council ; 2018. Zugänglich unter/available from: https://www.gmc-uk.org/-/media/documents/outcomes-for-graduates-a4-6_pdf-78952372.pdf
Goldie J. The formation of professional identity in medical students: Considerations for educators. Med Teach. 2012;34:e641-e648. DOI: 10.3109/0142159X.2012.687476
Hem E. Suicide among doctors. Tidsskr. 2015;4:13.
Kiessling C, Langewitz WA. The longitudinal curriculum "social and communicative competencies" in the Bologna-reformed undergraduate medical education in Basel [Das Longitudinale Curriculum "Soziale und kommunikative Kompetenzen" im Bologna-reformierten Medizinstudium in Basel]. GMS Z Med Ausbild. 2013; 30(3):Doc31. DOI: 10.3205/zma000874
Kiessling C, Dieterich A, Fabry G, Hölzer H, Langewitz W, Mühlinghaus I, Pruskil S, Scheffer S, Schubert S; Committee Communication and Social Competencies of the Association for Medical Education Gesellschaft für Medizinische Ausbildung; Basel Workshjop Participants. Communication and social competencies in medical education in German-speaking countries: the Basel Consensus Statement. Results of a Delphi Survey. Pat Educ Couns. 2010;81(2):259-266. DOI: 10.1016/j.pec.2010.01.017
Kiessling C. Longitudinales Curriculum "Kommunikative und soziale Kompetenzen". In: Frischenschlager O, Hladschik-Kerner B, editors. Gesprächsführung in der Medizin. Lernen, lehren, prüfen. Wien: Facultas; 2013. p.159-182.
Kiessling C. Patientenzentrierte Kommunikation. In: Frischenschlager O, Hladschik-Kerner B, editors. Gesprächsführung in der Medizin. Lernen, lehren, prüfen. Wien: Facultas; 2013. p.91-100.
Kiessling C, Dieterich A, Fabry G, Hölzer H, Langewitz W, Mühlinghaus I, Pruskil S, Scheffer S, Schubert S. Basler Consensus Statement "Kommunikative und soziale Kompetenzen im Medizinstudium": Ein Positionspapier des GMA-Ausschusses Kommunikative und soziale Kompetenzen. GMS Z Med Ausbild. 2008;25(2):Doc83. Zugänglich unter/available from: https://www.egms.de/static/de/journals/zma/2008-25/zma000567.shtml
Kurtz S, Silverman J, Benson J. Marrying Content and Process in Clinical Method Teaching: Enhancing the Calgary-Cambridge Guides. Acad Med. 2003;78(8):802-809. DOI: 10.1097/00001888-200308000-00011
Langewitz WA. DocCom.Deutsch Modul 05: Integration der patientenzentrierten und der arztzentrierten Gesprächsführung. Bern: Universität Bern; 2013. Zugänglich unter/available from: https://doccom.iml.unibe.ch/data/DOCCOM/lm_data/lm_914/mod05/10/17.html
Langewitz WA, Edlhaimb HP, Höfner C, Koschier A, Nübling M, Leitner A. Evaluation eines zweijährigen Curriculums in Psychosozialer und Psychosomatischer Medizin - Umgang mit Emotionen und patientenzentrierter Gesprächsführung. Psychother Psych Med. 2010;60:451-456. DOI: 10.1055/s-0030-1251980
Langewitz WA, Denz M, Keller A, Kiss A, Rüttimann S, Wössmer B. Spontaneous talking time at start of consultation in outpatient clinic: cohort study. BMJ. 2002;325(7366):682-683. DOI: 10.1136/bmj.325.7366.682
Lutz G, Pankoke N, Goldblatt H, Hofmann M, Zupanic M. Enhancing medical students' reflectivity in mentoring groups for professional development - a qualitative analysis. BMC Med Educ. 2017;17(1):122. DOI: 10.1186/s12909-017-0951-y
Lutz G, Scheffer C, Edelhaeuser F, Tauschel D, Neumann M. A reflective practice intervention for professional development, reduced stress and improved patient care-A qualitative developmental evaluation. Pat Educ Couns. 2013;92(3):337-345. DOI: 10.1016/j.pec.2013.03.020
Makoul G. Essential elements of communication in medical encounters: the Kalamazoo consensus statement. Acad Med. 2001;76(4):390-393. DOI: 10.1097/00001888-200104000-00021
Mann K, Gordon J, MacLeod A. Reflection and reflective practice in health professions education: a systematic review. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2009;14(4):595-621. DOI: 10.1007/s10459-007-9090-2
Mauksch LB, Dugdale DC, Dodson S, Epstein R. Relationship, Communication, and Efficiency in the Medical Encounter Creating a Clinical Model From a Literature Review. Arch Intern Med. 2008;168(13):1387-1395. DOI: 10.1001/archinte.168.13.1387
Mead N, Bower P. Patient-centredness: a conceptual framework and review of the empirical literature. Social Sci Med. 2000;51:1087-1110. DOI: 10.1016/S0277-9536(00)00098-8
Ong LM, de Haes JC, Hoos AM, Lammes FB. Doctor-patient communication: a review of the literature. Soc Sci Med. 1995;40(7):903-918. DOI: 10.1016/0277-9536(94)00155-M
Rao JK, Anderson LA, Inui T, Frankel RM. Communication Interventions Make A Difference in Conversations Between Physicians and Patients A Systematic Review of the Evidence. Med Care. 2007;45(4):340-349. DOI: 10.1097/01.mlr.0000254516.04961.d5
Reimer C, Trinkaus S, Jurkat HB. Suidical tendencies of physicians - an overview. Psychiatr Prax. 2005;32:381-385. DOI: 10.1055/s-2005-866903
Reimer C, Jurkat HB, Mäulen B, Stetter F. Zur Problematik der Suchtgefährdung von berufstätigen Medizinern. Lebensqualität und Gesundheitsverhalten von Ärztinnen und Ärzten mit und ohne Substandabhängigkeit. Psychotherap. 2001;46:376-385. DOI: 10.1007/s00278-001-0185-6
Ryan RM, Deci EL. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. Am Psychol. 2000;55(1):68-78. DOI: 10.1037/0003-066X.55.1.68
Scheffer C, Tauschel D, Neumann M, Lutz G, Valk-Draad M, Edelhäuser F. Active student participation may enhance patient centeredness: patients' assessments of the clinical education ward for integrative medicine. Evid Based Complement Alternat Med. 2013:e743832. DOI: 10.1155/2013/743832
Scheffer C, Valk-Draad MP, Tauschel D, Büssing A, Humbroich K, Längler A, Zuzak T, Köster W, Edelhäuser F, Lutz G. Students with an autonomous role in hospital care - patients perceptions. Med Teach. 2018;40(9):944-952. DOI: 10.1080/0142159X.2017.1418504
Silverman J. Teaching clinical communication: A mainstream activity or just a minority sport? Pat Educ Couns. 2009;76(3):361-367. DOI: 10.1016/j.pec.2009.06.011
Simpson M, Buchman R, Stewart M, Maguire P, Lipkin M, Novack D, Till J. Doctor-patient communication: the Toronto consensus statement. Brit Med J. 1991;303(6814):1385-1387. DOI: 10.1136/bmj.303.6814.1385
Stewart MA. Effective physician-patient communication and health outcomes: a review. Can Med Assoc J. 1995;152(9):1423-1433.
Szász N, Nicklaus N. Am Anfang war ein "Nein". Witten: Universität Witten/Herdecke; 2019. Zugänglich unter/available from: https://www.uni-wh.de/detailseiten/news/am-anfang-war-ein-nein-7872
Universität Witten. Der marktgerechte Patient. Witten: Universität Witten/Herdecke; 2020. Zugänglich unter/available from: https://www.uni-wh.de/detailseiten/news/der-marktgerechte-patient-8074
Von Fragstein M, Silverman S, Cushing A, Quilligan S, Salisbury H, Wiskin C; UK Council for Clinical Communication Skills Teaching in Undergraduate Medical Education. UK consensus statement on the content of communication curricula in undergraduate medical education. Med Educ. 2008;42(11):1100-1107. DOI: 10.1111/j.1365-2923.2008.03137.x
Wald HS, Anthony D, Hutchinson TA, Liben S, Smilovitch M, Donato AA. Professional Identity Formation in Medical Education for Humanistic, Resilient Physicians: Pedagogic Strategies for Bridging Theory to Practice. Acad Med. 2015;90(6):753-760. DOI: 10.1097/ACM.0000000000000725
Welp A, Meier LL, Manser T. The interplay between teamwork, clinicians' emotional exhaustion, and clinician-rated patient safety: a longitudinal study. Crit Care. 2016;20(1):110. DOI: 10.1186/s13054-016-1282-9
Zwack J. Wie Ärzte gesund bleiben - Resilienz statt Burnout. Stuttgart: Thieme Verlagsgruppe; 2013. DOI: 10.1055/b-002-57179
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ملاحظة: GMS Journal for Medical Education; VOL: 38; DOC57 /20210315
English
أرقام أخرى: DEDEU oai:oai-gms.dimdi.de:GAzma001453
1266387069
المصدر المساهم: DEUTSCHE ZENTRALBIBLIOTHEK FUR MEDIZIN
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